Sunday, January 15, 2012

Mitsubishi 4X4 Driving Spirit | 14 - 15 January 2012 @ Sepang International Circuit

On 14 January 2012, I was following my hubby (ngekor je keje ko eh June :P) to join this event - Mitsubishi 4X4 Driving Spirit at Sepang International Circuit.  That event was fully sponsored by Mitsubishi Malaysia.  And again, TTCM members were invited.  Hubby memang excited la nak join kan sebab this time around they will drive new Mitsubishi Pajero Sport VGT (huk huk huk... mak pun nak jugak test drive tapi tak merasa sampai sekarang. Huwaaaa)

First of all, meh kita baca pasal Mitsubishi Pajero Sport VGT ni dulu ek.  Aku kopipes je dari wesbite ni so korang boleh baca dengan lebih lanjut dari sini ek.  Ni aku quote sikit la, baru nampak macam rajin kan :P

"It is powered by a 2.5-litre DI-D commonrail diesel engine, which is essentially the same as the unit powering the standard Pajero Sport and Triton, but with VGT. With those variable vanes, the DOHC 16v engine puts out 178 PS of power and 350 Nm of torque from 1,800 to 3,500 rpm."

"The Pajero Sport VGT comes with a 5-speed INVECS-II automatic, which has one extra forward ratio over the GL and GS. Like the four speeder, the VGT’s gearbox also comes with sport mode, but there’s the addition of steering paddles shifters. The long magnesium paddles are the standard Mitsubishi items as found in other models, which works well."

"Power is transferred to the surface via Mitsubishi’s Super Select 4WD system, which has four modes: 2WD High Range, 4WD High Range, 4WD High Range with Locked Centre Differential and 4WD Low Range with Locked Centre Differential. Changing between 2WD and 4WD high range modes can be done on the fly at speeds of up to 100 km/h."

"Equipment wise, the Pajero Sport VGT comes with a 2-DIN Kenwood touch screen head unit with GPS. The colour screen of the ICE also doubles up as display for the reverse camera, which is standard. Besides that, the VGT comes with cruise control with buttons on the steering and automatic air con, which are already on the Pajero Sport GS."

"The Pajero Sport VGT is priced at RM167,375.80 on the road without insurance, which is about RM5,000 costlier than the GS 4WD variant."

Haaaa... amik ko!!! Tengok kat price tu memang nangis mak.  Mak tak mampu nak beli Pajero Sport VGT ni. 

Sebut2 VGT ni korang tau ke VGT tu pemenda.  Aku memang tak tau (apa yang ko tau June? Tau mengekor je la ek :P). Ok... ok... stop membebel. Cemuih dengaq.  VGT ialah "Variable Geometric Turbo".  Pemenda lak Variable Geometric Turbo tu?  Hihi.. yang ni aku tatau nak jawab.  Korang google la sendiri ek (peace no war!!)

Ok.  Habis summary pasal Pajero Sport VGT ni.  Moh kita citer pasal event to pulak Yeop.... :P

Kami diminta berkumpul di Mitsubishi service centre (betul ke ek. Lupa la nama dia), Glenmerie.  Sepatutnya kul 7.00 am kena ada kat sana.  Kitorang ni kul 6.45 am baru nak gerak dari rumah.  Terhegeh2 betul kan.  Ada yang kena tinggal kang ni.  To be honest aku ni memang jenis punctual.  Bukan puji diri sendiri tau tapi aku memang tak suka orang tunggu aku.  Rasa guilty sangat kalau buat orang menunggu aku.  Kitorang sampai sana nak dekat2 7.15 am kot (lupa lak tengok jam) tapi yang pastinya dah ada orang yang dah sampai lebih awal.  But at least we were not the last car yang sampai.  Hihi...In total rasanya 36 tritons yang join (if I'm not mistaken).


| Sticker ni setiap peserta dapat untuk ditampal kat body pintu depan |


| Gambar perasan sendiri wajib ada, hokey :P |
While hubby borak2 ngan the Tuners, aku seperti biasa lah sesi possing2 ni memang dah aktiviti wajib dah.  Tapi camera tak bawak masa ni so pakai camera from iPhone je la.  Sib baik gambar clear walaupun effectnya tak secantik DSLR :P
| My kids yang memang support habis la setiap aktiviti ayah dorang (kononnya la ye) |
Anak2 pun masa ni lah nak ambil kesempatan manjat2 triton ayah dorang ni.  Kalau kat rumah, maun kena hambat budak2 ni.  Ahaks.

| TTC130 | The number that makes us proud :) |

| Hubby jadi marshall hari ni.  Seksited ko ek :P |
Mr. Hubby was the marshall for that day.  And ni first time aku follow convoi.  Memang laju dorang drive.  Average speed dalam 160km/h.  Laju ke tu?  Bagi korang tak laju la kot.  Sap sap soi je that speed kan.  Tapi bagi aku memang laju sebab aku ni kalau time hubby drive, aku tengok meter tu dah cecah 130 km/h pun aku dah tepuk2 peha hubby.  Takut wooo... Tapi dalam takut2 tu kalau kancil turbo aku tu boleh lah aku bedal max speed 140km/h time drive sorang2.  Hihi.. sorang2 tak pe. Kalau apa2 jadi pun sorang2 :p

Memandangkan we join the convoi, and hubby pulak one of marshall yang sentiasa kena pastikan jalan clear, tak de keta lain mencelah2 di antara konvoi tu (haip!!! sapa yang cuba nak celah2 tu diharap ke tepi ya), so terpaksalah aku relakan hati hubby drive selaju tu.  Kecoh je kan aku ni.  Orang lain leh tekan 220km/h rileks je bini dorang.  Itu orang lain.  Ini aku :P

| on the move |
Alhamdulillah convoi went smoothly.  Tahniah kepada semua marshalls kerana menjalankan kerja anda dengan baik sekali.  We reached SIC dalam pukul 9.40 am rasanya (asyik lupa je) and we were behind time.  Sepatutnya aktiviti start pukul 9.30 am.

| Abang2 Marshall yang lead the convoi.  Maceh bang!! |


| the Monsters yang join |

| Pajero Sport VGT yang bakal kena lenjan hari ni |
| Introduction session & session kenal mengenal dengan instructors |
Lepas masing2 had their breakfast served by the Organizer, acara pun bermula.  Sib baik aku & family dah makan McD breakfast pagi tu.  Sempat lagi tapau.  Acara dimulakan dengan sesi introduction tentang aktiviti hari tu dan sesi kenal2 dengan instructors.  Without delaying anymore, groups terus dibahagikan mengikut warna kad yang masing2 pakai, terbahagi kepada warna merah, hijau and kelabu kot.  Group merah and hijau consists of TTCM members start with onroad driving dulu. Group kelabu ialah Pajero Sport owner kot start with offroad driving. Gambar masa drive tu aku tak snap, sebab aku sibuk record movie.  Movie dah upload kat youtube.  Nanti aku letak link kat sini bila dah jumpa ek.

Actually group untuk TTCM ni dibahagikan kepada 2 session, sesi pagi and petang.  Hubby aku dapat sesi pagi.  Sib baik.  Kalau sesi petang memang lebam lah aku nak tunggu kat sini. Huwaaa

| Briefing before start the on road session |
| Onroad Track |
Onroad session ended at 11 am.  Lepas tu dorang sambung ke offroad driving lak.  Masa ni tak de gambar sebab aku tak follow.  5 biji Pajero nak bawak 18 orang ke offroad location.  Malas pulak aku nak menyibuk sekali since I was not the participant pun kan.  Lagipun dengan anak2 aku yang 2 orang tu, tak sedap pulak rasa nak menyibuk sekali.  So I've decided untuk lepak kat khemah je.  Ada kipas, ada air.  Lagi best kan.  Dorang habis offroad session dalam kul 12 pm camtu.  Settle semua, sesi penyampaian sijil pulak.  Masa yang ditunggu2.  Haha.. Propa je lebih aku ni kan.

| Sesi penyampaian sijil.  Sengeh je memasing ek |
Settle sume sesi penyampaian sijil, kita sambung dengan group picture session pulak ek. Ni pun acara wajib ni.  Kalau tak de session ni consider tak lengkap la event of that day.  Hehe... Lepas click sana click sini, posing sana posing sini, makan timeeee... waaaa... memang dah lapar dah masing2 ni.  Sorry gambar masa makan tak de ek.  Dah nama pun tengah makan kan, mana sempat nak pegang camera :P

We left SIC dalam kul 2 pm camtu lepas hubby tunggu participants untuk sesi petang register.  Tak larat dah nak tunggu lama kat sana.  Actually malam tu dorang ajak join gi makan ikan bakar Umbai tapi kitorang tak join.  Hubby nak gi mancing ke tengah laut malam tu so nak kena balik cepat.  Aku pun nak berehat simpan tenaga sebab esoknya nak gi tengok Konsert Awie & Ella kat Istana Budaya lak.  Maklumlah nak menyanyi melalak sekali masa tengok show tu. Hihi.. Bajet artis la konon.  Ahaks.

| Group picture |
Secara keseluruhan, event hari tu ok la (kata hubby la). Dah dia yang drive pajero tu kan bukannya aku. So aku tak leh bagi view on the driving experience itself.  Aku just leh share experience sebagai pemerhati je lah. Sob... sob... sob...  Hopefully posting ni covers everything that u wanna know la ya.  Aku pun just nak share apa yang aku rasa & lihat je.

| Me and him |


No comments:

Post a Comment